Nederland is sinds 15 maart in intelligente lockdown. De eerste periode waren we druk met het helpen van onze kinderen, de nieuwe manier van thuiswerken, een nieuwe manier van maatschappelijk bewegen en het wennen aan de situatie. Ook voor de meeste bedrijven en organisaties geldt deze eerste periode als een periode van aanpassen en overleven. Krijgen we onze medewerkers online, wat doen we met de medewerkers die niet thuis kunnen werken, hoe staat onze supply chain ervoor en vaak de belangrijkste vraag, hoe staat het met onze liquide middelen?
Op dit moment zijn er drie belangrijke groepen waarin we bedrijven kunnen classificeren:
- Rood: Bedrijf of organisatie staat stil (bijvoorbeeld horeca)
- Groen: Bedrijf of organisatie heeft het erg druk (organisaties in de zorg)
- Oranje: Bedrijf of organisatie heeft te maken met een flinke terugval, maar is open en loopt nog door.
Het is met name de oranje groep waar wij ons zorgen over moeten maken. Dit zijn de organisaties die de V-vorm in onze economie moeten bewerkstelligen en die zich klaar moeten maken om goed uit de startblokken te komen. Nu de eerste periode van overleven voorbij is, moeten zij de continuïteit van de organisatie gaan borgen.
COVID-19, voluit coronavirus disease 2019, is een besmettelijke ziekte die wordt veroorzaakt door het virus SARS-CoV-2. De ziekte dook eind 2019 op in Wuhan, hoofdstad van de Chinese provincie Hubei, en verspreidde zich vervolgens in drie maanden naar andere delen van de wereld. Vanaf 11 maart 2020 is er officieel sprake van een wereldwijde pandemie, die vaak wel de coronapandemie wordt genoemd. (https://nl.wikipedia.org/wiki/COVID-19)
Wat kunnen deze organisaties nu doen?
- Toets de nieuwe processen: Veel bedrijven hebben hun dagelijkse bedrijfsvoering binnen enkele dagen omgegooid en aangepast aan de nieuwe werkelijkheid. Maar voldoen de processen nog? De eerste hoop dat dit een korte, tijdelijke periode betreft is inmiddels de grond ingeboord. De nieuwe manier van werken blijft voorlopig en wordt hopelijk, via de 1,5m-economie, langzaam afgeschaald, maar zal voorlopig niet verdwijnen. Het is dus belangrijk om vast te stellen dat de primaire processen nog of weer werken.
- Update de informatievoorziening: Is de informatievoorziening nog op orde, zijn de management rapportages, bankrapportages, debiteuren rapportages etc. nog tijdig en van de juiste kwaliteit. Kunnen de rapportages in frequentie worden opgeschaald nu de wereld sneller veranderd dan ooit tevoren.
- Ontwikkelen scenario’s: Welke toekomst voorzien wij in 3, 6, 12 en 24 maanden. Zowel donkere als zonnige scenario’s uitwerken. Dit is niet de tijd om de kop in het zand te steken en te hopen op het beste. De planning en control cyclus moet worden opgeschaald met focus op de liquiditeitsbegroting, zodat er inzicht ontstaat en verwachtingen en acties kunnen worden bijgesteld.
Dus processen, rapportages en planning op orde is ons advies! Hiermee kunnen organisaties de gesprekken aangaan met stakeholders, want er is veel te bespreken. Debiteuren voor het bewaken van de inkomsten; crediteuren, gemeente, pensioenfondsen, belastingdienst om uitgaven waar mogelijk uit te stellen. Banken voor extra krediet en uitstel van rente en aflossingen, terugbrengen van variabele kosten, voorraden en investeringen.
Het wordt een enorme puzzel met veel onderlinge relaties. Dit moeten we met elkaar doen, daarom is het des te belangrijker dat organisaties hun informatie en plannen op orde hebben.
FinAmbition heeft een groot team van financieel specialisten in haar netwerk. Wij kunnen organisaties helpen en rekenen, in deze tijd, passende tarieven, welke rekening houden met de huidige crisissituatie. Wij zijn ons bewust dat de continuïteit van u, invloed heeft op die van ons!
Neem contact met ons op om eens te sparren over uw situatie.
Bert Sterkenburg, bsterkenburg@finambition.nl of: +31 6 51 43 33 02
Bart Maartens, bmaartens@finambition.nl of: +31 6 55 710 332